lørdag 26. februar 2011

Store muffinsformer / eplekake

For en tid tilbake siden, så fikk jeg store muffinsformer av silikon, noe jeg hadde ønsket meg lenge. Tidligere har jeg blant annet lagd matmuffins i de, og vanlig kakemuffins med sjokoladebiter. Etter at vi fikk en kasse epler fra noen venner i forrige uke, har det blitt eplekake og eplemos her i huset, og i dag fant jeg ut at jeg ville prøve med disse formene.

Jeg brukte den vanlige oppskrifta mi på eplekake, og resultatet ble "mini-eplekaker" som smakte nyyyydelig. Serverte de varme med vaniljesaus over.

Oppskrift:

150 gram hvetemel
150 gram sukker
150 melange
2 egg
1 ts bakepulver
litt melk
2-3 epler
sukker og kanel

Bland det tørre. Smuldre i melange. Ha i egg. Pisk sammen. Spe med en dæsj melk hvis deigen blir for tykk (kanskje en halv deciliter). Ha deigen i form, vanligvis en mellomstor rund kakeform, og stikk eplebåter ned i deigen. Strø sukker og kanel over. Stekes på |75 grader i 40 minutter.

Ingen kommentarer: