mandag 16. desember 2013

Flatbrød

Jeg har lenge hatt en plan om å prøve meg på flatbrødbaking, og nå er prosjektet gjennomført. Jeg fant følgende oppskrift, og gikk i gang (halv av opprinnelig oppskrft):

3,5 dl havremel
3,5 dl sammalt hvete fin
3,5 dl rugmel
2 dl byggmel
5 dl vann
1 ts salt
1 ts sukker

Bland det tørre.
Kok opp vann med salt og sukker. Avkjø litt.
Rør vannet inn i deigen, og elt inn litt hvetemel til deigen blir passe.

Deretter kjevlet jeg passe store leiver. Jeg brukte byggmel til utbaking, og det funka bra. Jeg har den største Meteor-takka, og hadde den på 5. Så snudde jeg flere runder, til flatbrødet begynte å bli lysebrunt.

Siden jeg ikke syns flatbrødene virker å bli skikkelig sprø, så leste jeg meg fram til at man kan steke ferdig i ovnen, så da puttet jeg flatbrødene oppå hverandre (de var ikke helt flate, så det ble "luft" mellom dem) i ovnen på 90 grader til de ble sprø. Dvs de lå der ganske lenge, så skrudde jeg ovnen av, glemte de, og neste morgen var de perfekt sprø :)

Til neste gang vil jeg prøve med litt mer salt, kanskje litt grovsalt på de, eller kanskje med noen tørka urter for å få litt ekstra smak.





Ingen kommentarer: